ေမာင္ငယ္ ၏ Blog မွေႏြးေထြးပ်ဴငွာလိႈက္လွဲစြာၾကိဳဆိုပါ၏ အားလံုး ဒုကၡခပ္သိမ္း ျငိမ္းေအး ေအာင္ႏိုင္ပါေစ...ကိုယ္၏ က်န္းမာျခင္း၊ စိတ္ႏွလံုး ေအးျမျခင္းျဖင့္ ျပည့္စံုၾကပါေစ...

Wednesday, January 27, 2010

၁။ ေမာဟ (အ၀ိဇၹာ)

    အာ႐ံုမွာ ေတြေ၀ေစတတ္တဲ့အတက္ "ေမာဟ" လို႔ေခၚပါတယ္၊ ဒီေမာဟဟာ ဥာဏ္ရဲ႕ ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ပါတယ္၊ အာ႐ံုမွာ ေတြေ၀ေစတယ္ဆိုေပမဲ့ ၀ိစိကိစၦာသေဘာကို မဆံုးျဖတ္ႏိုင္ဘဲ ေ၀ေတေတျဖစ္ေနတာမ်ဳိး မဟုတ္ပါဘူး၊ အာ႐ံုရဲ႕ အမွန္သေဘာကို မသိတာဘဲ ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါ့ေၾကာင့္ အာ႐ံုရဲ႕ အမွန္သေဘာကိ မသိျခင္းသေဘာလို႔ ဆိုထားခဲ့ပါတယ္။
    ဘ၀င္က်လို႔ အိပ္ေပ်ာ္ေနသလို မသိ႐ံုသက္သက္လဲ မဟုတ္ပါဘူး၊ ဥာဏ္ကအမွန္ကို သိၿပီး ေမာဟက အမွားကို သိပါတယ္၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ဥာဏ္ရဲ႕ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္တယ္လို႔လဲ ဆိုရပါတယ္။
    ဒီေမာဟဟာ သိသင့္တဲ့ အရာဌာနကို မိမိကိုယ္တိုင္လဲ မသိတတ္၊ မိမိႏွင့္ ျဖစ္ေဖာ္ျဖစ္ဖက္ (ယွဥ္ဘက္) အကုသိုလ္ေစတသိတ္မ်ားႏွင့္ မိမိျဖစ္ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကိုလဲ မသိေစတတ္၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီေမာဟကို "အ၀ိဇၹာ"လို႔လဲ ေခၚပါေသးတယ္။
    အဘိဓမၼာသေဘာအရ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ သစၥာ ၄-ပါး, ပုဗၺႏၲ, အပရႏၲ, ပုဗၺႏၲာပရႏၲ, ပဋိစၥသမုပၸာယ္-ဒီ ၈-ဌာနေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
    အဲဒီ ၈-ဌာနအနက္ ဘံု ၃-ပါးမွာ ရွိရွိသမွ် ႐ုပ္နာမ္ေတြဟာ ဒုကၡသစၥာေတြခ်ည္း ျဖစ္ၾကပါတယ္၊ အဲဒီဒုကၡေတြကို ဒုကၡလို႔ မသိႏုိင္ျခင္းဟာ ဒုကၡသစၥာကို ဖံုးလႊမ္းတတ္တဲ့ အ၀ိဇၹာရဲ႕ သတိၱိပဲျဖစ္ပါတယ္၊ အလားတူပဲ အဏွာေလာဘကို ဒုကၡျဖစ္ေၾကာင္းမွန္း မသိျခင္းဟာ သမုဒယသစၥာကို ဖံုးလႊမ္းတ္တဲ့ အ၀ိဇၹာရဲ႕ သတိၱပဲျဖစ္ပါတယ္၊ နိဗၺာန္ကို ဒုကၡခ်ဳပ္ရာမွန္း မသိျခင္းဟာ နိေရာဓသစၥာကို ဖံုးလႊမ္းတတ္တဲ့ အ၀ိဇၹာရဲ႕ သတိၱပဲျဖစ္ပါတယ္၊ မဂၢင္ ၈-ပါးကို နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း လမ္းေကာင္းလမ္းမွန္မွန္း မသိျခင္းဟာ မဂၢသစၥာကို ဖံုးလႊမ္းတတ္တဲ့
အ၀ိဇၹာရဲ႕ သတိၱပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
    အခ်ဳိ႕ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ေရွးအတိတ္ဘ၀မွာ ျဖစ္ခဲ့ၾကတာက္ုိ မယံုၾကည္ၾကဘူး၊ ယခုဘ၀မွာ ထာ၀ရဘုရား-စသူတို႔က ဖန္ဆင္းလို႔ ျဖစ္လာရတယ္လို႔ မွတ္ထင္တတ္ၾကပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ေနာက္ဘ၀မွာ ဆက္ကာဆက္ကာ ျဖစ္ရဦးမယ္-ဆိုတာကိုေတာ့ ယံုၾကည္ပါတယ္၊ ဒီပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ အ၀ိဇၹာက အတိတ္ဘ၀မွာျဖစ္တဲ့ ခႏၶာ, အာယတန, ဓာတ္အစုမွာ ဖံုးလႊမ္းတတ္တဲံအ၀ိဇၹာ ျဖစ္ပါတယ္။ [ ပုဗၺႏၱ-ေရွးအတိတ္+အႏၱ-အဖို႔အစု။]
    အခ်ဳိ႕ကေတာ့ ေရွးအတိတ္က ျဖစ္ခဲ့တာကို ယံုၾကည္ပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ရဟႏၱာမျဖစ္ေသးသမွ် ေနာက္ဘ၀မွာ ဆက္ကာဆက္ကာ ျဖစ္ရဦးမယ္ဆိုတာကိုေတာ့ မယံုၾကည္ဘူး၊ ေသရင္ျပတ္တာပဲဆိုတဲ့ ဥေစၦဒဒိဌိဘက္ကို သက၀င္ေနပါတယ္၊ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ အ၀ိဇၹာကေတာ့ ေနာက္ေနာက္ဘ၀မွာျဖစ္တဲ့ ခႏၶာ, အာယတန, ဓာတ္အဖို႔အစုကို ဖံုးလႊမ္းတဲ့ အ၀ိဇၹာမည္ပါတယ္။ [အပရ-ေနာက္အနာဂတ္+အႏၱ-အဖို႔အစု။]
    အခ်ဳိ႕ပုဂၢိဳလ္ကေတာ့ ေရွ႕ဘ၀ကိုေရာ, ေနာက္ဘ၀ကိုေရာ မယံုၾကည္ဘူး၊ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ အ၀ိဇၹာက ေရွ႕ေနာက္ျဖစ္တဲ့ ခႏၶာ, အာယတန, ဓာတ္အစုကို ဖံုးလႊမ္းတတ္တဲ့ အ၀ိဇၹာ ျဖစ္ပါတယ္။
    ဒါ့အျပင္ အ၀ိဇၹာက ပဋိစၥယသမုပၸာယ္တရားကိုလဲ ဖံုးလႊမ္းတတ္ပါေသးတယ္၊ အ၀ိဇၹာ-စသည္က အေၾကာင္းသခၤါရ-စသည္က အက်ဳိး၊ အ၀ိဇၹာ-စတဲ့အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္သာ သခၤါရ-စတဲ့ အက်ဳိးတရားမ်ား ျဖစ္ၾကရတယ္လို႔ နားမလည္ေအာင္အ၀ိဇၹာက ဖံုးလႊမ္းကာကြယ္ထားပါတယ္။
    ဒီအ၀ိဇၹာက အဆင့္ဆင့္ကို ေထာက္ဆလို႔ အထူအပါးလဲ ကြဲျပားပါေသးတယ္၊ ကုသိုလ္မွန္း, အကုသိုလ္မွန္းမသိေအာင္ ဖံုးလႊမ္းထားတဲ့ အ၀ိဇၹာက အလြန္ထူပိန္းတဲ့ အ၀ိဇၹာျဖစ္ပါတယ္၊ ကုသိုလမွန္း, အကုသိုလ္မွန္းသိတဲ့အျပင္ အကုသိုလ္ျပဳခြင့္ၾကံဳရင္ ေရွာင္ၾကဥ္ၿပီး ကုသိုလ္ေကာင္းမႈကို မတြန္႔မဆုတ္ လုပ္တတ္ရင္ အ၀ိဇၹာ အေတာ္ပါးၿပီလို႔ ဆိုသင့္ပါတယ္၊ သိုေသာ္ အ၀ိဇၹာကင္းရန္မွာကား ေ၀းကြာလွပါေသးတယ္၊ သစၥာ ၄-ပါးကိုသိလို ေသာတပန္, သကဒါဂါမ္, အနာဂါမ္ျဖစ္ေတာင္မွ အဆင့္ဆင့္ပါးသည္ထက္ပါး႐ံုသာ ရွိပါေသးတယ္၊ ရဟႏၱာျဖစ္မွသာ အ၀ိဇၹာကင္းသြားပါတယ္၊ အၾကြင္းမဲ့ ပ်က္စီးသြားပါတယ္။
  
ေမာဟ ၃-မ်ဳိး
    ဒီအ၀ိဇၹာေခၚတဲ့ ေမာဟကာ ကိေလသာထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့တရားတစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္၊ ကိေလသာေတြမွာ အႏုသယအခိုက္, ပရိယုဌာနအခိုက္, ၀ီတိကၠမအခိုက္ရယ္-လို႔ အခိုက္အတန္႕ ၃-မ်ဳိး ရွိပါတယ္။
    ၁။ သတၱ၀ါေတြရဲ႕ သႏၱာန္မွာ အစဥ္ကိန္း၀ပ္ လိုက္ပါေနတတ္တဲ့ ကိေလသာကို အႏုသယလို႔ ေခၚပါတယ္၊ ငုတ္ဓာတ္,၀ပ္ဓာတ္, မ်ဳိးေစ့ဓာတ္သေဘာမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္၊ အဲဒီအႏုသယ ကိေလသာကို မဂ္နဲ႔သာ ပယ္သတ္ႏုိင္ပါတယ္။
    ၂။ သင့္ေတာ္တဲ့အေၾကာင္းႏွင့္ ေတြ႕ဆံုတိုက္ဆိုင္လာလို႔ရွိရင္ ငုတ္ဓာတ္, ၀ပ္ဓာတ္သေဘာက ထႂကြလာတဲ့ကိေလသာကိုေတာ့ ပရိယုဌာနလို႔ ေခၚပါတယ္၊ ကိုယ္မႈ, ႏႈတ္မႈမပါဘဲ ေဇာစိတ္ႏွင့္အတူ ယွဥ္တြဲျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ကေလသာသေဘာမ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒီကေလသာမ်ုဳိး မျဖစေအာင္ စ်ာန္သမာဓိနဲ႔ အေတာ္ၾကာၾကာ ထိန္းထားႏုိင္ပါတယ္။
    ၃။ ထႂကြ႐ံုမွ်သာ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ကိုယ္ျဖင့္ျဖစ္ေစ, ႏႈတ္ျဖင့္ျဖစ္ေစ က်ဴးလြန္ေစာ္ကားတဲ့အခိုက္မွာျဖစ္တဲ့ ကိေလသာကိုေတာ့ ၀ီိတိကၠမကိေလသာလို႔ ေခၚပါတယ္၊ ဒီကေလသာမ်ုဳိးကို သီလနဲ႔ ထိန္းထားႏိုင္ပါတယ္။
    ဒါ့ေၾကာင့္ ေမာဟလဲပဲ ၁။ ငုတ္ဓာတ္, ၀ပ္ဓာတ္, မ်ဳိးေစ့ဓာတ္အခိုက္မွာျဖစ္တဲ့ အႏုသယေမာဟ, ၂။ ေဇာစိတ္ႏွင့္ယွဥ္တြဲလို႔ ထႂကြခိုက္မွာျဖစ္တဲ့ ပရိယုဌာနေမာဟ, ၃။ ထႂကြ႐ံုမွ်သာ မဟုတ္ပါဘဲ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္တဲ့ အခိုက္အတန္႔မွာျဖစ္တဲ့ ေမာဟ-လို႔ ေမာဟ ၃-မ်ဳိးရွိႏုိင္ပါတယ္။

ဟရိတစ-ရေသ့
    ဗာရာဏသီၿမိဳ႕မွာ ရွင္အာနႏၵာအေလာင္း ျဗဟၼဒတ္မင္းက မင္းျပဳေနပါတယ္၊ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ဘုရားေလာင္းက ေတာၿမိဳ႕ကေလးတစ္ၿမိဳ႕မွာ ဟရိတစ-ဆိုတဲ့ ပုဏၰားအမ်ဳိးသားလုလင္ ျဖစ္ေနပါတယ္၊ သူ႔အေမ အေဖေတြက ကုေဋ-၈၀ ပစၥည္းဥစၥာ ၾကြယ္၀သူေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။
    ဟရိတစအမ်ဳိးသားက တကၠသိုလ္ၿမိဳ႕ကို သြားၿပီး ပညာသင္ပါတယ္၊ ပညာျပည့္စံုတဲ့အခါ ကိုယ့္ရပ္ကိုယ္ရြာကို ျပန္လာပါတယ္၊ အမိအဖေတြ ကြယ္လြန္သြားလို႔ က်န္ေနတဲ့ ပစၥည္းဥစၥာေတြကို ေတြ႕ရတဲ့အခါ-
    "ပစၥည္းဥစၥာေတြကိုသာ ေတြ႕ေနရေတာ့တယ္၊ ပစၥည္းဥစၥာကို စုေဆာင္းထားခဲ့တဲ့ လူေတြကိုေတာ့ မေတြ႕ရေတာ့ဘူး၊ေသမင္းေခၚေဆာင္ရာ ပါသြားၾကရၿပီ။ "
ဒီလို သံေ၀ဂရတာနဲ႔ ပစၥည္းဥစၥာ အကုန္လံးကို လွဴဒါန္းစြန္႔ၾကဲထားခဲ့ၿပီး ဟိမ၀ႏၱာေတာကို သြားလို႔ ရေသ့လုပ္ေနပါတယ္၊ ၇-ရက္ေျမာက္ေန႔မွာပဲ စ်ာန္အဘိညာဥ္ေတြကို ရလာပါတယ္၊ သစ္ဥသစ္သီးေတြကို ရွာေဖြစားေသာက္ရင္း ဟိမ၀ႏၱာမွာၾကာရွည္ေလးျမင့္ ေနလာခဲ့ပါတယ္။
    တစ္ခ်ိန္မွာ ဟိမ၀ႏၱာက ဗာရာဏသီၿမိဳ႕ကို ၾကြလာၿပီး မင္းဥယ်ာဥ္မွာ ေနပါတယ္၊ ေနာင္တစ္ေန႔ ဗာရာဏသီၿမိဳ႕မွာဆြမ္းခံလွည့္လည္ရင္း မင္းနန္းေတာ္ တံခါးနားကို ေရာက္သြားပါတယ္၊ ရွင္ဘုရင္က ဟရိတစရွင္ရေသ့ကို ေတြ႕ရတယ္ဆိုရင္ပဲ ပါရမီ ျဖည့္ဘက္ မိတ္ေဟာင္းေဆြေဟာင္း ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ အလြန္ၾကည္ညိဳလာပါတယ္၊ အေခၚခိုင္းၿပီး ရာဇပလႅင္ေပၚမွာပင့္တင္ထားပါတယ္၊ ဆြမ္းေကြၽးၿပီးလို႔ အႏုေမာဒနာတရားကို ၾကားနာရတဲ့အခါ ပိုၿပီးၾကည္ညိဳလာပါတယ္၊ ဒါနဲ႔ဥယ်ာဥ္အတြင္းမွာ ေက်ာင္းေဆာက္ကိုးကြယ္ထားပါတယ္၊ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး ဟရိတစ ရွင္ရေသ့က ေန႔စဥ္ေန႔တိုင္း ဘုရင့္နန္းေတာ္မွာပဲ ဆြမ္းစားေနပါတယ္၊ အဲဒီလို ေနထိုင္ရင္း ၁၂-ႏွစ္ ၾကာလာပါတယ္။
    တစ္ေန႔က်ေတာ့ နယ္စပ္မွာ ဆူပုေသာင္းက်န္းေနတာကို ႏွိမ္နင္းရေအာင္လို႔ သြားခါးနီးမွာ ရွင္ဘုရင္က ဆရာရေသ့ကို မေမ့ရန္ မိဖုရားအား အပ္ႏွံမွာၾကားထားခဲ့ၿပီး ထြက္ခြာသြားပါတယ္၊ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး မိဖုရားက ရွင္ရေသ့ကို ကိုယ္တိုင္ဆြမ္းလုပ္ေကြၽးေနပါတယ္။
    တစ္ေန႔မွာ မိဖုရားက ဆြမ္းေတြကို အဆင္သင့္ စီမံျပင္ဆင္ထားပါတယ္၊ ရွင္ရေသ့က အလာေနာက္က်ေနတာနဲ႔ နံ႔သာေရေတြနဲ႔ ေရခ်ဳိးက ႏူးညံ့ေခ်ာေမြတဲ့ အ၀တ္ကို ၀တ္ထားပါတယ္၊ ျပတင္းေပါက္ကို အဖြင့္ခိုင္းၿပီး ခုတင္ကေလးေပၚမွာ ေလညင္းခံကာ လဲေလ်ာင္းေနပါတယ္။
    ဟရိတစရွင္ရေသ့ကလဲ အဘိညာဥ္အစြမ္းနဲ႔ ေကာင္းကင္ခရီးက ၾကြလာရင္း တံခါးေပါက္နားကို ေရာက္လာပါတယ္၊မိဖုရားက ရွင္ရေသံရဲ႕ ေလ်ာ္ေတသကၤန္းသံကို ၾကားရတာနဲ႔ ၿဗံဳးကနဲ ထလိုက္တဲ့အခါ ႏူးညံ့ေခ်ာေမြတဲ့ အ၀တ္က မိဖုရားရဲ႕ ခါးမွ ေလွ်ာက်သြာပါတယ္။
    ဒီေတာ့ မျမင္အပ္ရာကို ျမင္ေတြရတဲ့ ရွင္ရေသ့မွာ ႏွစ္ကုေဋသိန္းေပါင္းမ်ားစြာက ကိုယ္တြင္းမွာ ကိန္း၀ပ္လိုက္ပါလာတဲ့ ကိေလသာေတြက ပျခဳပ္ထဲမွာ မ်ားစြာက ကိုယ္တြင္းမွာ ကိန္း၀ပ္လိုက္ပါလာတဲ့ ကိေလသာေတြက ပျခဳပ္ထဲမွာ ကိန္း၀ပ္ေနတဲ့ ေျမြေဟာက္ကိ တုတ္နဲပ ထိလိုက္သလို ထႂကြလာၿပီး စ်ာန္အဘိညာဥ္ကို ကြယ္ေပ်ာက္ေစပါတယ္၊ စိတ္ကို မထိန္းႏိုင္ေတာ့ဘဲ(သတိမထားႏုိင္ေတာ့ဘဲ) မိဖုရားရဲ႕ လက္ကို ကိုင္ဆြဲလိုက္ပါတယ္။
    အဲဒီအခိုုက္မွာပဲ နန္တြင္းသူေတြက ကန္႔လန္ကာကို ကာေပးလိုက္ၾကပါတယ္၊ ရေသ့ႀကီးက မိဖုရားႏွင့္ က်ဴးလြန္ေဖာက္ျပားပါေတာ့တယ္၊ ဆြမ္းစားၿပီးတဲ့အခါ ဥယ်ာဥ္ကို ျပန္သြားပါတယ္၊ အဲဒီေန႔ကစၿပီး ေန႔တိုင္း အလားတူပဲ ျပဳက်င့္ေနပါေတာ့တယ္၊ ဒီအေၾကာင္းဟာ တစ္ၿမိဳ႕လံုးမွာ ထင္ရွားေနပါေတာ့တယ္။
  
စီစစ္ခ်က္
    တကၠသိုလ္ပညာကို ထိတ္တန္းေရာက္ေအာင္ သင္လာခဲ့တဲ့ ဟရိတစ ရွင္ရေသ့ရဲ႕ သႏၱာန္မွာ စ်ာန္အဘိညာဥ္ေတြကိုရထားေပမဲ့ ေမာဟ-စတဲ့ ကိေလသာေတြက အငုတ္ဓာတ္, အကိန္းဓာတ္အေနနဲ႔ ရွိေနရက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါက အႏုသယအခိုက္ျဖစ္ပါတယ္။
    မိဖုရားရဲ႕ ခါး၀တ္ ေလွ်ာေျပက်တာကို ေတြ႕ျမင္ရျခင္းဆိုတဲ့ သင့္ေတာ္တဲ့ အေၾကာင္းႏွင့္ တိုက္ဆိုင္လာတဲ့အခါ အဲဒီအႏုသယ ကိေလသာေတြက အကုသိုလ္ေဇာစိတ္ႏွင့္ ယွဥ္တြဲၿပီး ထႂကြလာၾကပါတယ္၊ အဲဒီလို ထႂကြလာတာႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ရထားတဲံ စ်ာန္အဘိညာဥ္ေတြကလဲ ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါေတာ့တယ္၊ ဒါကေတာ့ ပရိယုဌာနအခိုက္ ျဖစ္ပါတယ္။
    အဲဒီလို ထႂကြလာတဲ့ အခ်ိန္မွာ စိတကို မထိန္းႏုိင္ေတာ့ဘဲ (သတိမထားႏုိင္ေတာ့ဘဲ) မိဖုရားရဲ႕ လက္ကိ ကိုင္ဆြဲမႈ-စတဲ့ က်ဴးလြန္ေစာ္ကားမႈကိ ျပဳမွားမိပါေတာ့တယ္၊ ဒါကေတာ့ ၀ီတိကၠမအခိုက္ ျဖစ္ပါတယ္။
    ဒီလို စိတ္ဓာတ္ကိ မထိန္းႏုိင္ဘဲ ၀ီတိကၠမအခိုက္ကို ေရာကလာရတာဟာ ေမာဟက ဖံုးကြယ္ထားလို႔ ဥာဏ္အလင္းေရာင္ ကြယ္ေပ်ာက္သြားတဲ့အတြက္သာ ျဖစ္ပါတယ္၊ ေမာဟကသာ ဖံုးကြယ္လို႔ မထားခဲ့ပါရင္ ဒီလိုကာမႈမေတြကို အလိုမရွိလို႔ ကုေဋ ၈၀-မွ်ေသာ ပစၥည္းဥစၥာကို စြန္႔လႊတ္က ေတာထြက္လာခဲ့တဲ့ အေလာင္းေတာ္ ရွင္ရေသ့က ဒိလိုအလုပ္မ်ဳိးကို ဘုရင္ကိုယ္တိုင္က ေက်ေက်နပ္နပ္ ခြင့္ျပဳေတာင္မွ ျပဳလုပ္ႏုိင္မယ္ မဟုတ္ပါ။
    ယခအခ်ိန္မွာေတာ့ ေမာဟေမွာင္ႀကီးက ဖံုးကြယ္ထားလိုက္တဲ့အတြက္ ယခုလက္ငင္း ေတြ႕ၾကံဳရမယ့္အျပစ္, ေနာင္သံသရာအျပစ္ေတြကို မျမင္ႏုိင္ေတာ့ဘဲ မသင့္ေတာ္တဲ့ အလုပ္မ်ဳိးကို ျပဳလုပ္မိပါေတာ့တယ္၊ ႀကိဳးစားအားထုတ္လာခဲ့တဲ့ စ်ာဥ္အဘိညာဥ္ေတြကသာ ေမာဟရဲ႕ လႊမ္းမိုးဖိစိး ဖ်က္ဆီးမႈေၾကာင့္ ကြယ္ေပ်ာက္သြားရပါေတာ့တယ္။
    အမတ္ေတြက ဟရိတစရွင္ရေသ့ရဲ႕ မိဖုရားႏွင့္ မွားမွားယြင္းယြင္္း ျပဳက်င့္ေနေၾကာင္း ဘုရင္ထံ ေလွ်ာက္စာ ဆက္သၾကပါတယ္၊ ရွင္ဘုရင္က မယံုၾကည္ပါ၊ နယ္စပ္ကို ၿငိမ္သက္ေစၿပီး ျပန္လာတဲ့အခါ ရွင္ဘုရင္က မိဖုရားထံကို ဦးစြာသြားပါတယ္၊မိဖုရားကို ေမးျမန္းစံုစမ္းပါတယ္၊ မိဖုရားကလဲ ဟုတ္မွန္ေၾကာင္း၀န္ခံပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ရွင္ဘုရင္က မိဖုရားရဲ႕ စကားကိုလဲမယံုၾကည္ပါ၊ ဒါနဲ႔ ဟရိတစရွင္ရေသ့ကို သြားေရာက္ေမးျပန္ပါတယ္၊ ဟရိတစရွင္ရေသ့ကလဲ ဟုတ္မွန္ေၾကာင္း ၀န္ခံပါတယ္။
    ယခုကိစၥမွာ ရွင္ဘုရင္က ပါရမီဓာတ္ခံ ရင့္သန္ၿပီးသူျဖစ္လို႔ သည္းခံႏုိင္ပါတယ္၊ ရွငရေသ့ကို အက်ုိးသင့္ အေၾကာင္းသင့္ ဆက္လက္ေလွ်ာက္ထားႏုိင္ပါတယ္၊ ရွင္ရေသ့ကလဲ ဘုရင္ေလွ်ာက္ထားသမွ် အေၾကာင္းကိစၥရဲ႕ သေဘာမွန္ကို ျပန္လည္ေျဖရွင္းေျပာျပေနပါတယ္။
    "အရွင္ရေသ့၊ မက်န္းမမာျဖစ္ေနသူအတြက္ ေဆး၀ါးဓာတ္စာဆိုတာ္ဟာ ကိုကြယ္အားထားရာ ျဖစ္ပါတယ္၊ ေရဆာ္ေနသူအတြက္ ေသာက္ေရဟာ ကိုကြယ္အားထားရာျဖစပါတယ္၊ အရွင္ရေသ့အတြကေတာ့ သိမ့္ေမြတဲ့အျပင္ ေကာင္းတဲ့ အက်ုဳိိစီးပြားကိုၾကံစည္ႏုိင္တဲ့ ပညာဟာ ကိုးကြယအားထားရာ ျဖစ္ပါတယ္၊ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ရာဂကိုမွ် မပယ္ေဖ်ာက္ႏုိင္ရင္ အဲဒီပညာဟာ ဘာအက်ဳိးရွိေတာ့မလဲ ?" ။
    "မဟာရာဇာ! ဒီေလာကမွာ တပ္ႏွစ္သက္ျခင္း (ရာဂ), ခက္ထန္ၾကမ္းတမ္းျခင္း ျပစ္မွားျခင္း (ေဒါသ), မာန္ယစ္ျခင္း (မဒ), အမွန္သေဘာကို မသိျခင္း(ေမာဟ)-ဆိုတဲံ တရား ၄-ပါးဟာ အလြန္အားႀကီးၾကပါတယ္၊ အဲဒီတရားေတြက ထႂကြေသာင္းက်န္းလာလို႔ရွိရင္ ျပင္းထန္တဲ့ ေရယာဥ္ထဲကို က်ေရာက္ရသလို ပညာက ေထာက္တည္ရာကို မရႏုိင္ေတာ့ပါဘူး" ။
    "အရွင္ရေသ့! အရွင္ရေသ့ဟာ အလွဴကို ခံယူထိုက္သူ ျဖစ္တယ္၊ သီလႏွင့္ ျပည့္စံုတ္ယ၊ စင္ၾကယ္စြာ က်င့္ေနတယ္၊ ကိေလသာတို႔ကို ဖ်က္ဆီးတတ္တဲ့  ပညာလဲ ရွိပတယ္၊ အက်ုိးအေၾကာင္းကို သိတတ္တဲ့ ပညာလဲ ရွိပါတယ္၊ ဒီလိုပဲ အကြၽႏ္ုပ္တို႔က အရွင္ရေသ့ကို အသိအမွတ္ ျပဳထားၾကပါတယ္ " ။
    "မဟာရာဇာ ! ရာဂႏွင့္ စပ္ယွဥ္ေနတဲ့ ၀ိတက္ေတြဟာ ယုတ္မာၾကပါတယ္၊ အာ႐ံုကို တင့္တယ္တယ္လုိ႔ ယူတတ္ၾကပါတယ္၊ ရေသ့ေတြရဲ႕ တရားဂုဏ္မွာ ေမြ႕ေလ်ာ္ေနတဲ့ ပညာရွိေတြကိုေတာင္မွ ညွဥၤးဆဲတတ္ၾကပါတယ္" ။
    " အရွင္ရေသ့ ! ဒီရာဂဆိုတာဟာ အရွင္ရေသ့တို႔ရဲ႕ ကိုယ္ကပဲ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္၊ ကိုယ္အဆင္းကိုေရာ, ဂုဏ္ေတြကိုေရာ ဖ်က္ဆီးတတ္ပါတယ္၊ အဲဒီရာဂကို အရွင္ရေသ့က ပယ္လိုက္ပါေတာ့၊ အရွင္ရေသ့မွာ ေကာင္းျခင္း မဂၤလာေတြ ျဖစ္ပါေစ၊ လူအေပါင္းကလဲ အရွင္ရေသ့ကို ပညာရွိလို႔ အသိအမွတ္ ျပဳထားၾကပါတယ္" ။
    " ကာမေတြဆိုတာဟာ ပညာမ်က္စိကန္းေအာင္လဲ ျပဳတတ္ၾကပါတယ္၊ ဆင္းရဲအမ်ားအျပားကိုလဲ ျဖစ္ေစတတ္ၾကပါတယ္၊ ကိေလသာအဆိပ္ေတြႏွင့္လဲ ျပည့္ႏွက္ေနၾကပါတယ္၊ အဲဒီကာမေတြကို အကြၽႏ္ုပ္က ပယ္ပါေတာ့မယ္၊ ဒီကာမေတြရဲ႕ အေယာနိေသာ မနသိကာရ (မသင့္မတင့္ႏွလံုးသြင္းျခင္း) ဆိုတဲ့ အေျခအျမစ္ကို ရွာပါေတာ့မယ္၊ သုဘနိမိတ္ဆိုတဲ့ အေႏွာင္အဖြဲ႕ႏွင့္ တကြျဖစ္တဲ့ ရာဂကို ျဖတ္ပါေတာ့မယ္" ။
ရွင္ရေသ့က စကားအဆံုးမွာပဲ ရွင္ဘုရင္ထံ ခြင့္ေတာင္းၿပီး ေက်ာင္းခန္းတြင္းကို ၀င္သြားပါတယ္၊ ကသိုဏ္း၀န္းကို ႐ႈၿပီး ခဏအတြင္းမွာပဲ ပ်က္သြားတဲ့စ်ာန္ကို ေနာက္ထပ္ျဖစ္ေစပါတယ္၊ ထုိ႔ေနာက္ ေက်ာင္းခန္းတြင္းက ထြက္လာၿပီး ေကာင္းကင္မွာ တင္ပလႅင္ေခြ ထိုင္ေနပါတယ္၊ ရွင္ဘုရင္အား တရားေဟာထားခဲ့ၿပီး လူ႔အနားမွာေနလို႔ ဒီလိုအမႈမ်ဳိး ျဖစ္ရတယ္လုိ႔ ေနာင္တရကာ လူသူကင္းကြာ ဟိမ၀ႏၱာသို႔ ျပန္သြားပါေတာ့တယ္။
  
ျပန္လည္သံုးသပ္ခ်က္
    ရာဂ, ေဒါသ, မဒ, ေမာဟ-ဒီတရား ၄-ပါး ထႂကြလာလို႔ရွိရင္ ပညာက ေထာက္တည္ရာ မရႏုိင္ပါဘူးလို႔ ဆိုထားခဲ့ပါတယ္၊ ဒီအထဲမွာ ပါလာတဲ့ ေမာဟရဲ႕ မိုက္မဲပံုကို အထူးသတိျပဳသင့္ပါတယ္၊ အႏုသယကိေလသာေတြ ထႂကြေသာင္းက်န္းသမွ် ေမာဟမပါတဲ့ အခါရယ္လို႔ မရွိပါဘူး၊ ေမာဟပါတာခ်ည္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။
    ဒီ ၄-ပါးထဲမွာပဲ ရာဂထႂကြေသာင္းက်န္းလာတဲ့အခါ ေဒါသက မပါႏုိင္ပါဘူး။ မဒက ရ့ခါပါလို႔ ရံခါမပါဘဲ ေနတတ္ပါတယ္၊ ေမာဟကေတာ့ မပါမရွိပါဘူး။
    ေဒါသ ထႂကြေသာင္းက်န္းတဲ့အခါမွာ ေလာဘေရာ, မဒေရာ မပါႏုိင္ပါဘူး၊ ေမာဟကေတာ့ ပါလ်က္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
    မဒ ထႂကြေသာင္းက်န္းလာတဲ့အခါမွာ ေလာဘက ပါႏုိင္ပါတယ္၊ ေဒါသက မပါႏုိ္င္ပါဘူး၊ ေမာဟကေတာ့ ခပ္တိုင္းငန္တဲ့ ပဲခူးဆားလို ပါရက္ပါပဲ။
    ဒီေတာ့ သုဘနိမိတ္-တင့္တယ္တဲ့ အာ႐ံုႏွင့္ အေတြ႕အႀကံဳလို႔ မသင့္မတင့္ ႏွလံုးသြငးမိရင္ ရာဂဟာ အႏုသယအခိုက္မွ ပရိယဌာနအခိုက္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ ထႂကြေသာင္းက်န္းလာရပါတယ္၊ ေဇာစိတ္ႏွင့္အတူ ယွဥ္တြဲျဖစ္လာရပါတယ္၊ အဲဒီလို ရာဂထႂကြ ေသာင္းက်န္းလာေတာ့ အ၀ိဇၹာႏုသယဆိုတဲ့ ေမာဟလဲ အတူယွဥ္တြဲပါလာပါတယ္၊ ေမာဟဆိုတဲ့ အေမွာင္ဓာတ္က အမွန္သေဘာကို မသိႏုိင္ေအာင္ ဖံုးအုပ္ထားလိုက္ေတာ့ ပညာက ေထာက္တည္ရာ မရႏုိင္ေတာ့ပါ၊ ကြယ္ေပ်ာက္သြားရပါေတာ့တယ္၊ ဒါ့ေၾကာင့္ ကိုယ္ထိ
လက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မႈ ၀ီတိကၠမ ျဖစ္လာရပါတယ္။
    အသုဘနိမိတ္ဆိုတဲ့ မတင့္တယ္တဲ့ အာ႐ံုႏွင့္ ေတြ႕ႀကံဳလို႔ မသင္မတင့္ ႏွလံုးသြင္းမိရင္ ပဋိဃာႏုသယေခၚတဲ့ ေဒါသကထႂကြလာပါေတာ့တယ္၊ အဲဒီလို ထႂကြလာတဲ့အခ်ိန္မွာ ေဒါသစိတ္ႏွင့္အတူ အ၀ိဇၹာႏုသယဆိုတဲ့ ေမာဟလဲ ယွဥ္တြဲပါလာရပါတယ္၊အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေမာဟဆိုတဲ့ အေမွာင္ဓာတ္က ဖံုးအုပ္ထားလိုက္ေတာ့ ပညာပါ ကြယေပ်ာက္သြားတဲ့အတြက္ ပညာနဲ႔ မထိန္းႏုိင္ေတာ့ဘဲကို္ယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္မႈ ျဖစ္လာရပါတယ္။
    မာန္ယစ္စရာအေၾကာင္း အာ႐ံုႏွင့္ ေတြ႕ဆံုလို႔ မသင့္မတင့္ ႏွလံုးသြင္းမိရင္ မာနာႏုသယဆိုတဲ့ မဒဟာ ေဇာစိတ္ႏွင့္အတူ ေလာဘ, ေမာဟပါ ယွဥ္တြဲလို႔ ထႂကြလာတတ္ပါတယ္၊ ေမာဟက အမွန္သေဘာကို ဖံုးထားလိုကေတာ့ ပညာနဲ႔ မထိန္းႏိုင္ေတာ့ဘဲ၀ီတိကၠမထိေအာင္ ျဖစ္လာရပါေတာ့တယ္။
  
မသိတိုင္း ေမာဟမဟုတ္  
    မသိျခင္းသေဘာကို ေမာဟလို႔ ဆိုခဲ့ေစကာမူ မသင္ဘူးတဲ့ အတတ္ပညာ, မေရာက္ဘူးတဲ့ အရပ္, မမွတ္ဘူးတဲ့ နာမည္-စသည္တို႔ကို မသိျခင္းက အကုသိုလ္ျဖစ္တဲ့ ေမာဟအစစ္ မဟုတ္ပါ၊ မွတ္သားဖူးေသာ အမွတ္သညာ မရွိမႈမွ်သာျဖစ္ပါတယ္။
[ဗုဒၶအလိုေတာ္က် ႀကီးပြားခ်မ္းသာေရး ကိုယ္က်င့္မဂၤလာ၊ ေျမာင္းျမပေဇၨာတာ႐ံုႏွင့္ ေမွာ္ဘီ သာသနာ့၀န္ေဆာင္ဆရာေတာ္ အရွင္ကုမာရ] စာအုပ္မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။

No comments:

Post a Comment